Luni 20.11.2017
Reuniunea informala cu
asociatiile si fundatiile care au in compunere personal militar in rezeva si
retragere organizata de MApN, in vederea imbunatatirii cooperarii cu
structurile asociative care desfasoara activitati in sfera de competenta a
institutiei militare
Cum s-a desfasurat reuniunea:
Întâlnire istorică la MApN
Așa
cum este prezentat în comunicatul nr 397 din 20.11.2017,”ministrul apărării
naționale, Mihai Fifor, și șeful Statului Major al Apărării, generalul Nicolae
Ciucă, s-au întâlnit luni, 20 noiembrie, la sediul Ministerului Apărării
Naționale, cu reprezentanți ai
structurilor asociative ale personalului militar în rezervă și în retragere.
În cadrul discuțiilor au fost trecute în revistă teme de
interes comun și proiectele pe care
Ministerul Apărării Naționale intenționează să le promoveze în domeniul
social în beneficiul personalului militar și civil, cu referire atât la cadrele
în activitate, cât și la militarii în rezervă și în retragere, ale căror
asociații vor fi consultate în continuare pe parcursul etapelor de elaborare a
actelor normative.”
Este,
așa cum am titrat, o întâlnire istorică, pentru ca este, după câte știu eu,
singura întâlnire de acest gen a conducerii MApN cu reprezentanții asociaților
rezerviștilor. Iată lista asociațiilor invitate:
Menționez că este posibil să nu
fie prezente în această listă toate asociațiilor rezerviștilor din Armată,
dar cum SMAp nu are o structură sau
birou specializat, aceasta este lista primită de la Direcția Calitatea Vieții a
ministerului și nu era actualizată. Se mai întâmplă, fostul șef al acestei
direcții avea probabil probleme mai importante de făcut decât să actualizeze
situații.
Poate noul șef se va apleca mai
adânc, adânc, adânc până la ultimele sertare asupra problematicii deosebit de
complexe pe care o are de rezolvat. Sau poate se va înființa la SMAp un birouaș
mic mic dacă tot există aici mai multă preocupare față de rezerviști decât la
aproape tot departamentul domnului Nasta care se pare că nu înțelege prea bine problemele
militarilor. Rămâne ca asociațiile care
nu apar pe listă dar vor să fie luate în evidență, să contacteze
Direcția Calitatea Vieții a Ministerului în măsura în care acestea funcționează conform legislației în
vigoare și pot face dovada acestui lucru
cu o hotărâre judecătorească, pentru a nu rata viitoarele întâlniri. 
Revenind la activitatea de
ieri, pot spune doar că au fost prezenți 48 de reprezentanți ai asociațiilor,
apoi șefii de structuri din componenta Departamentului pentru Relația cu
Parlamentul și Calitatea Vieții și bineînțeles Șeful SMAp, generalul Nicolae Ionel Ciucă și ministrul Mihai-Viorel
Fifor, acesta din urmă o bună parte din program, fiind prins și în alte
activități, la Parlament. Timpul este o
mare problemă pentru cei doi oficiali și aceasta este și cauza divizării
întâlnirilor și incertitudinea datelor.
Iată care au fost
problemele supuse dezbaterii, așa cum au fost trimise cu câteva zile înainte de
către domnul Colonel Nicolae Anghelescu, de la cabinetul domnului General Ciucă
Nicolae, cel care a primit însărcinarea să inițieze colaborarea dintre SMAp și
Asociații:
Activitatea a început printr-un
cuvânt introductiv al domnului general Nicolae Ciucă, pe care îl puteți vedea
aici :
După cum reiese din această
introducere, scopul adunării a fost inițierea unei legături între conducerea
SMAp și Asociațiile militarilor în rezervă,
care se dorește primul pas în calea realizării unei cooperări și
coordonări în primul rând între asociații și între acestea și conducerea
armatei. Atât domnul general Ciucă, cât și ministrul Fifor au menționat mai mult decât insistent că este nevoie de o
unificare a punctelor de vedere ale
acestor asociații pe probleme ce țin de doleanțele, drepturile și
obiectivele comune, pentru o mai bună și eficientă relaționare și rezolvare dar
și cooperare cu conducerea Ministerului Apărării Naționale.
Paltonul si camasa
Ei bine, deși atât programul
stabilit cât și exprimările celor doi șefi ai Apărării trimiteau către acest
subiect pentru a putea fi realizate celelalte deziderate comune, în luările de
cuvânt decât doi vorbitori au făcut referire la acest subiect și au cerut
celorlalți participanți la discuții să ia o decizie sau sa se exprime pe speță.
Ceilalți, în totalitate s-au limitat la a prezenta doar problemele asociațiilor
lor, cu realizări sau nevoi, făcând din această întâlnire nu un prim pas în
unirea eforturilor militarilor spre o mai eficientă și unică voce, ci o ocazie
de a-și rezolva problemele individuale sau de grup, nefăcând absolute nici o
referire la subiectul principal al întâlnirii. Ba mai mult, reprezentanții unor
asociații au profitat de ocazie pentru a cere celorlalți să adere la asociația
lor care –vezi Doamne- este mai bine cotată pe piață. Nu nominalizez, e
suficient că le-am menționat gestul.
Se apropie iarna, vine frigul,
toată lumea spune că avem nevoie de palton, dar când e vorba să îl îmbrace unii
strâmbă din nas, că irită la piele, că mănâncă, că e incomod, că nu se pot
mișca lejer, că e mai macho în cămașă.
Unul din reprezentanți, bănuiesc că disperat de lipsa de interes a
celorlalți față de această inițiativă, a cerut domnului general Ciucă să facă
domnia sa și al doilea pas și să stabilească o a doua întâlnire a asociațiilor,
la care reprezentanții acestora să vină mai pregătiți și eventual cu soluții de
punere în practică a ideii.
Din păcate domnul general prin
însăși natura funcției nu poate nici să sugereze modalități sau soluții de
rezolvare, fără a încălca principiul neamestecului în treburile interne ale
asociațiilor. Tot din păcate, marea majoritate a celor prezenți, pe cât de
autoritari și greu de înlocuit sunt de pe scaunele pe care s-au suit în cadrul
asociațiilor, tot atât de inerți și de nemișcat sunt când trebuie să facă ceva
spre o colaborare cu celelalte asociații și așteaptă să primească ordin și
indicații privind ce e de făcut, rămași probabil cu acest obicei încă de pe
vremea când erau activi. Dolce far niente !
Punctul 6,armata si politicul
Au fost luate în discuție, mai
mult sau mai puțin, toate punctele de pe ordinea de zi, constatându-se
complexitatea problemelor și necesitatea intervenției asupra unor prevederi
legale, ordine sau legi, care sunt relative strâmbe. Când s-a ajuns la punctul
6, cel legat de modalități de abordare a politicului, discuțiile s-au încins și
tocmai cel care era singurul în măsură să dea răspunsuri din partea gazdelor,
respectiv ministrul Fifor a fost nevoit să plece la …Parlament.
A avut timp totuși să admită că
s-au făcut greșeli de abordare a problematicii pensiilor militare și a promis
că lucrurile nu vor rămâne așa cum sunt abordate acuma, că trebuie găsită o
soluție și schimbat ceva privind actualizarea pensiilor, dar nu poate spune ce
și cât. Întrebat de vicepreședintele ROMIL ce este și ce nu este adevărat din
informațiile care a apărut vizavi de OUG 59 privind pensiile militare, domnul
ministru a răpuns: ”Cred că a fost și greșit înțeleasă
povestea asta cu pensiile. Această creștere este foarte foarte greu de suportat
de bugetul statului și asta vă spun cu toată onestitatea acest lucru, că vă
place sau nu vă place ce spun dar e de datoria mea să vă spun. Ar fi însemnat
anul viitor, dacă s-ar fi păstrat această actualizare, un impact de de 11 miliarde pe care efectiv bugetul
statului nu îl duce, nu îl poate duce.
Și atunci s-a căutat o variantă, cum să rămânem la un nivel acceptabil
de buget și să nu mințim oamenii, vă
dăm, nu vă dăm ….Dar există soluții să reglăm chestia în camera deputaților. Eu
am avut o discuție domnul secretar de
stat Nicolae Nasta, și i-am dat niște
instrucțiuni, înțeleg că nu le-a înțeles foarte bine, o să mai discutăm, sunt
aici colegii de la Casa de Pensii și o să discutăm din nou această problemă și
vă spun că nu iese din Parlamentul României să fie chestiune nedreaptă. Vă
asigur de chestiunea aceasta. Da, probabil că se va face o actualizare,
probabil se va face ca în civilie,
trebuie să discutăm, pentru că trebuie să fie foarte clar, nimeni nu vrea să
lezeze drepturile militarilor, înțelegeti-mă, dar nici nu putem să vă mințim și
să vă spunem că se poate da ceva și nu se mai poate da la un moment dat.”
Să fiu sincer, declarația m-a
uimit, nu știam că actuala conducere (de partid și de stat) se gândește atât de
departe când promite ceva, adică își pune problema dacă peste un an sau câteva luni, va avea
banii pe care i-a promis, dar poate o fi o nouă abordare și nu știu eu, sau așa ceva e valabil doar când e vorba de militari, nu de aleși.
Întrebat dacă este posibil să
se dea o prorogare a aplicării actualizării în forma legii 223, domnul Fifor a
admis că nu e exclus să se cadă asupra acestei variante, dar deocamdată nu se
știe nimic clar, legea se află în procesul de construcție în parlament se pot
face oricând amendamente până la adoptarea formei finale.
Din răspunsul dânsului, un
lucru este clar, NU SE RENUNȚĂ LA ORDONANȚA 59, PENTRU CĂ NU SUNT BANI. SCURT.
Vor încerca să amelioreze lovitura cumva, să nu ne dea cu pumnul în plex nici
cu palma peste față, dar ne vor lovi, că nu se poate altfel. Poate un cap în
gură ceva…așa mai șmecherește. Nu se ține cont de faptul că ordonanța este
neconstituțională, că încalcă art 5 din legea 346 din 2006, Decizia 20 din 2000
a CCR, dreptul la proprietate, principiul predictibilității, că astăzi iau ce
au dat tot ei ieri. Ei știu doar atât, că nu ai bani.
Apoi domnul ministru a plecat.
Discuțiile au continuat cu probleme de interes
mai mult sau mai puțin comun. S-a pus întrebarea ce este adevărat
afirmațiile doamnei Olguța Vasilescu privind implicarea MApN în emiterea
ordonanței, dacă Direcția Juridică sau Direcția Financiar Contabilă au fost
consultate sau au contribuit la emiterea ordonanței IAR ȘEFUL DIRECTIEI
JURIDICE A MENȚIONAT CĂ NU LI S-A CERUT AVIZ PE ACEASTĂ ORDONANȚĂ. Este foarte
interesant răspunsul domnului colonel Dragu Aurel deoarece doamna Vasilescu a
menționat că ordonanța a fost chiar inițiată de MApN, iar domnul consilier al
doamnei secretar de stat Doina Barbu a declarat pe data de 14 în Comisia de
Muncă a CD, că ordonanța are avizul MApN.
Deci pe undeva se minte en gros
și en detaille și este caz penal pentru că a fost încălcată Legea 346/2006,
prin abuz având ca scop obținerea de foloase necuvenite și mă gândesc că poate
fi vorba de constituirea unui grup infracțional în scopul realizării unor
foloase material în interesul unui grup de persoane, pentru că sumele ”economisite” de la
pensionari în favoarea guvernului prin aplicarea acestei ordonanțe aud că s-ar
ridica la 11 miliarde de lei.
Woooooooooooow. Parcă aș sesiza
DNA-ul, zău așa!Codruța, uite la Olguța, își bagă mânuța!
După două ore și 35 de minute
de discuții pe diferite teme, mai mult particulare, activitatea s-a încheiat,
ca de obicei când e vorba de militarii români, fără nici o concluzie, fără nici
un plan de viitor, fără nici o declarație comună (a asociațiilor), doar cereri
și plângeri, dar fără angajament din partea celor care ar fi trebuit să
mulțumească că au fost adunați laolaltă pentru prima oară totuși și fără să
afirme careva că dorește să coopereze cu altcineva sau că e gata să formeze o
structură comună în care el nu dorește să fie vioara întâi. NICI UNUL NU A
SPUS, ”EU PROPUN SĂ NE REÎNTÂLNIM PESTE….10ANI (MĂCAR), SĂ FACEM UN PLAN DE BĂTĂLIE”. Era prea mult,
erau prea obosiți.
Toți vor să fie declarați asociație de utilitate publică, ca și așa
zisa Casă Regală, toți vor fonduri și dreptul de a propune avansări, de primi
bilete de tratament, de a fi invitați la sindrofii, dar nici unul nu a spus ”EU
VREAU SĂ MĂ UNESC CU ȚARA”.
Ăștia suntem, ăsta ne e
sfârșitul (activității, bineînțeles).
În loc de concluzii
Eu închei cu două sentimente
contradictorii: pe de o parte bucuria că la nivelul
conducerii SMAp există dorință de dialog și cooperare, s-a încercat coagularea
asociațiilor rezerviștilor, pe de altă parte dezamăgirea că nu suntem în stare
să realizăm că asta este singura șansă să ne putem impune și să însemnăm ceva,
că suntem mâncați de orgolii, dar mai ales de impotență. Să ne fie
rușine !Poate cer eu prea mult, poate nu am văzut bine, poate sunt prea
pesimist, poate totuși pana la urmă ne va veni mintea la cap, dar din ce am
văzut, pulsul este slab, pacientul respiră cu dificultate, dacă e decuplat de
la aparate nu are zile. Păcat de efortul
făcut de șeful SMAp.
Două lucruri am constatat cu această ocazie la domnul ministru Fifor,
pe care nu îl le cunoșteam. Are un simț al umorului și o capacitate de a
reacționa surprinzătoare (cel puțin pentru mine) ceea ce nu e rău și are
obiceiul (probabil luat de la domnul prim ministru) de a-și certa supușii în
public, de față cu alții, ceea ce nu e bine. Probabil asta a văzut unde a făcut
armata, dar era un obicei neacademic, sau poate crede că așa trebuie să se poarte
în armata sau cu militarii, dar se înșală. Copilul se pupă numai în somn, iar
militarul, cu atât mai puțin când e vorba de un șef, se ceartă numai între patru ochi domnule
ministru, nu în fața subordonaților sau a celor mai mici în grad.
O altă observație sau constatare este aceea că
în timp ce domnul general Ciucă a venit doar cu domnul colonel Anghelescu care
de altfel s-a ocupat (foarte bine) de această activitate, din partea
ministerului au venit o grămadă de șefi de structuri care sunt convins că aveau
o grămadă de documente de rezolvat(poate chiar de actualizat situații) dar au
asistat doar la întâlnirea noastră. Sper că nu au fost aduși doar ca să vedem
noi că ordonanța Olguța nu a făcut praf ministerul.
Adevărul este însă că SMAp nu
are la această oră structuri, sau birou care să gestioneze legătura cu
asociațiile militarilor și a fost nevoit să apeleze la cei subordonați
ministrului. Motiv de reflecție și înființare,
în perspectiva reorganizării SMAp, a unui birou măcar, care să se ocupe
cu aceste aspecte pe viitor, dacă tot se dorește permanentizarea acestui gen de
activități care cu timpul, pe măsura dezvoltării vor necesita tot mai multe
eforturi. Nu știu însă dacă chiar merităm atâtea eforturi.
Abia la poza de final am
sesizat că a existat cineva care nu prea a văzut cu ochi buni activitatea
organizată de șeful SMAp și pândește din umbră în chiar inima ministerului.
Vnimanie, Vnimanie!
NOTA BENE: Domnul Fifor, cu
gurița domniei sale a spus ca dacă vor lăsa actualizarea pensiilor militare așa
cum prevede L223, ar însemna un impact de 11 miliarde de lei la bugetul
statului. Adică această creștere ar fi de 11 miliarde lei.
Păi, (vorba celui din reclamă)
așa ceva… nu se poate. Și o să explic de ce:
1. din datele oferite de chiar
Ministerul Apărării naționale, la cererea mea, (date postate în articolul cu
Ordonanța în date și cifre), rezultă că
plata tuturor pensiilor militare, inclusiv a restantelor din anii 2012 , 2013
și restanțe recalculări, ar fi de 3.304.626.255. TOATE PENSIILE MILITARILOR.
2. PĂI DACĂ TOATE PENSIILE ÎN
2017 au fost de 3 miliarde, cum să fie numai actualizarea din 2018 11 miliarde?
Suntem în grota minții, nu în noapte.
3. Tot bugetul Apărării pe 2017
a fost de 16.322.232.000 , iar domnul Fifor ne spune că actualizarea pensiilor
militarilor ar duce la un impact de 11 miliarde? Imposibil.
4. Chiar dacă ar încerca să
spună că s-a referit la tot bugetul apărării nu ar fi bine pentru că asta
înseamnă că vor să reducă bugetul pe 2018 și să nu se mai încadreze în cei 2%
promiși.
ÎN CONCLUZIE , E MARE DANDANA
DOMNULE MINISTRU, MARE RĂU.
Să nu spuneți că ați vrut să
spuneți 11 milioane de lei vechi, că pe ăia îi plătim noi la buget, numai să nu
scoateți actualizarea pensiilor cu veniturile activilor din lege. Batem palma ?
http://www.mapn.ro/cpresa/15735_%C3%8Ent%C3%A2lnire-cu-reprezentan%C8%9Bii-asocia%C8%9Biilor-militarilor-%C3%AEn-rezerv%C4%83-%C8%99i-retragere