COMUNICAT
06.03.2018
In data de 6 martie
a.c. a avut loc a doua intalnire a reprezentantilor FORUMULUI structurilor
asociative din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala cu
presedintele Comisiei pentru munca si protectie sociala, dl. deputat Adrian SOLOMON.
Au participat din
partea FORUMULUI : Gl.(rtr) Nicolae GROPAN(presedinte in exercitiu) ,Gl.(r)
Ioan HURDUBAIE, Gl.lt (r) Virgil
BALACEANU , Col.(r) Filip TEODORESCU, Gl.bg. (r) Vasile Filip ROTARU, Col.(r) Marian TUDOR, Col.(r) Viorel GLIGOR, Col.(r) Constantin MONAC si din
partea ANCMRR , Gl.lt.(rtr) Nicolae BAHNAREAN.
Dl. deputat Solomon a
solicitat, conform celor convenite la ultima intalnire, care este varianta
pentru inlocuirea art.VII din OUG 59/2017.
Dl. gl. Bahnarean a
deschis seria discutiilor prezentand punctul de vedere comun al participantilor
si anume – ELIMINAREA art. VII.
Dl. gl. Gropan a
sustinut acest punct de vedere printr-un document pe care l-a inregistrat la
comisie, document din care reiese clar necesitatea (obligativitatea) eliminarii
acestui articol :
1.Contravine prevederilor Constitutiei Romaniei,
art. 15, 16, 20, 41, 53, 118
2.Contravine Declaratiei Universale a Drepturilo
Omului, art.1, 7, 25,
3.Contravine Conventiei Europene a Drepturilor Omului, art.1,14,17,18
si a protocoalelor aditionale.
4.Contravine flagrant principiilor de baza ale
sistemului pensiilor militare de stat care la art.2 prevede:
a)principiul
unicității, potrivit căruia statul organizează și garantează sistemul de pensii
militare de stat bazat pe aceleași norme de drept, pentru toți participanții la
acesta;
b)principiul
egalității, prin care se asigură tuturor participanților la sistemul de pensii
militare de stat un tratament nediscriminatoriu între persoane aflate în
aceeași situație juridică, în ceea ce privește drepturile și obligațiile
prevăzute de lege;
c)principiul
imprescriptibilității, potrivit căruia dreptul la pensie nu se prescrie;
d)principiul inacesibilității,
potrivit căruia dreptul la pensie nu poate fi cedat, total sau parțial;
e) principiul
autonomiei, bazat pe organizarea, conducerea și administrarea, de sine
stătătoare, a sistemului pensiilor militare de stat de către instituțiile din
domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale;
f) principiul
recunoștinței față de loialitatea, sacrificiile și privațiunile suferite de
militari, polițiști și funcționari publici cu statut special din sistemul
administrației penitenciare și familiile acestora pe timpul carierei.
5.Contravine Programul
de guvernare PSD: ,,Echitatea trebuie să fie și pentru pensionari, alături de
salariați și celelalte categorii sociale”.
Acceptarea acestui
articol dintr-o Ordonanta de Urgenta emisa cu incalcarea flagranta a art. 53
din Constitutia Romaniei referitor la Restrangerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati, a art.108 – referitor la actele Guvernului si art.115-
referitor la Delegarea Legislativa, inseamna a da girul nerespectarii
Legii fundamentale a statului Roman- Constitutia si a fi de acord cu incalcarea
grosolana a Drepturilor si libertatilor fundamentale.
Participantii la
discutii au subliniat dezinformarile repetate facute chiar de membri ai
guvernului prin care se incearca sa se induca ideea unor cresteri fabuloase ale
pensiilor militare daca s-ar face actualizarea, crearea de catre acestia, in
randul opiniei publice, a unor idei false privind impactul bugetar al
acualizarii, ajungandu-se la afirmatii ce frizeaza limita
absurdului…actualizarea ar depasi ……10 mld $??? , suma , vehiculata , depasind
bugetul alocat tuturor structurilor sistemului national de aparare, etc.
Presedintele Comisiei
ne-a informat ca a solicitat ministerelor de resort sa prezinte comisiei
simulari a ceea ce inseamna actualizarea, urmand sa primeasca raspuns in 15
zile, moment in care putem relua discutiile pe aceasta tema si gasirea unei
solutii corecte.
Chiar daca s-a facut un
pas important in coagularea optiunilor
structurilor asociative pe linia eliminarii art.VII din OUG 59, se mentin opinii cu privire la
amendarea acestui articol, a unor prevederi din OUG 57 si din Legea 223,
situatie in care s-ar prelungi la nesfarsit dezbaterile pe tema actualizarii.
Toate acestea
demonstreaza un fapt imbucurator – dorinta tuturor de informare si de gasire a
unei solutii optime pentru pensionari, si nu numai, dar mai demonstreaza si
faptul ca trebuie sa implicam specialisii in finante si legislatie, membri ai
structurilor asociative, in elaborarea
unor propuneri de sustinere a solicitarilor noastre.
Consideram ca trebuie
sa actionam, in continuare, cu fermitate, pentru a cere factorilor decizionali
din aparare, interne si servicii, sa prezinte situatia reala a actualizarii
atat ca principiu cat si ca actiune concreta.
Trebuie sa se inteleaga
faptul ca, militarii, indiferent din ce structura fac parte , nu constituie o
masa de manevra ci o baza solida, prin
specialisti, in elaborarea unei legislatii corecte in domeniul pensiilor
si salarizarii militarilor, realizandu-se si reabilitarea respectului de care
s-au bucurat militarii, de-a lungul istoriei, respect minimalizat de guvernari
potrivnice armatei.
Speram ca discutiile ce
vor continua cu factorii decizionali (politic si legislativ), sa se finalizeze
printr-o legislatie corecta fata de vetrani de razboi si militarii active si in
rezerva sau retragere.
Presedinte Asociatia ROMIL
Col(r) Marian TUDOR