ANALIZA PE TEXT ( MAJUSCULELE, ALDINELE SI
DIACRITICILE scot in evidenta aprecierile noastre) A RASPUNSURILOR LA MESAJUL
ADRESAT
Excelentei sale domnul Klaus Werner Iohannis
Presedinte al Romaniei,
Presedinte al Consiliului Suprem de Aparare al Tarii ,
Comandant al Fortelor Armate
Excelenta Voastra Domnule Presedinte al Romaniei,
Presedinte al CSAT ,
Comandant al Fortelor Armate,
Mă adresez dumneavoastră în calitate de Preşedinte al Federatiei Militarilor din Romania si Presedinte in exerciţiu al Forumului de dezbateri ale Structurilor Asociative ale Militarilor în Rezervă și Retragere din România (S.A.M.R.R.) care au în componenta un număr de peste 30 de organizații din Sistemul Național de Apărare, cu următorul mesaj:
Reprezentantii Rezervei Armatei Romaniei, intruniti azi 6 octombrie 2017
in Bucuresti, cu ocazia MARŞULUI TĂCERII – MARSULUI DEMNITATII, o acţiune de
protest organizată de Federaţia Militarilor din România si Forumul structurilor
asociative ale militarilor, acţiune materializată prin depuneri de coroane,
marş şi adunare publică, constatand degradarea continua a statutului
militarului in societatea Romaneasca, au cazut cu totii de accord sa va
informam pe dumneavoastra si pe reprezentanţii Adunarii Parlamentarre NATO,
asupra situatiei reale.
1. Prin acest mesaj, ne exprimăm profunda
îngrijorare cu privire la lipsa de determinare a clasei politice românești față
de respectarea angajamentelor asumate cu prilejul aderării României la NATO,
respectiv de transformare a Armatei României într-o structură națională de
apărare competitivă, modernă, dotată, echipată şi plătită după standardele
Alianţei, cu un înalt nivel de pregătire, reacţie şi intervenţie, aptă să
satisfacă atât nevoile naționale de apărare - „garantarea suveranității,
independenței și unității statului, a integrității teritoriale a României și a
democrației constituționale” - cât și pe cele ale Alianței - „contribuția la
apărarea colectivă în sistemele de alianță militară” și „participarea la
acțiuni privind menținerea sau restabilirea păcii, în condițiile legii și ale
tratatelor internaționale” - așa cum este stipulat în Constituția României.
NICI O REFERIRE IN RASPUNS!
2. Noi, reprezentanții structurilor asociative
ale militarilor în rezervă și retragere din România, un think-tank ce militează
pentru dialog interinstituțional constant, activ, constructiv și permanent,
bazat pe stimă, respect şi ataşament faţă de valorile democraţiei
euro-atlantice, susținem cu hotărâre și determinare inițiativele și acțiunile
menite să asigure îndeplinirea obiectivelor apărării naţionale şi colective în
cadrul Alianţei Nord-Atlantice, dezvoltarea sentimentelor datoriei faţă de
țară, a solidarității și cooperării între cadrele militare active, în rezervă
sau retragere din sistemul de securitate națională a României, NIMIC!
3. Cunoscând angajamentele internaţionale ale
României și răspunderile ce ne revin în cadrul Alianței Nord-Atlantice privind
consolidarea flancului sud-estic al NATO, conform deciziilor adoptate la Summit-urile
din Țara Galilor din 2014 și de la Varşovia din 2016, suntem conștienți de
necesitatea adaptării rapide a măsurilor de securitate și apărare națională la
provocările şi ameninţările existente în acest spațiu din proximitatea
granițelor noastre, cu precădere în regiunea extinsă a Mării Negre, NIMIC!
4. Prin acest mesaj, ne exprimăm profunda
îngrijorare cu privire la lipsa de determinare a clasei politice românești față
de respectarea angajamentelor asumate cu prilejul aderării României la NATO,
respectiv de transformare a Armatei României într-o structură națională de
apărare competitivă, modernă, dotată, echipată şi plătită după standardele
Alianţei, cu un înalt nivel de pregătire, reacţie şi intervenţie, aptă să
satisfacă atât nevoile naționale de apărare - „garantarea suveranității,
independenței și unității statului, a integrității teritoriale a României și a
democrației constituționale” - cât și pe cele ale Alianței - „contribuția la
apărarea colectivă în sistemele de alianță militară” și „participarea la
acțiuni privind menținerea sau restabilirea păcii, în condițiile legii și ale
tratatelor internaționale” - așa cum este stipulat în Constituția României, NU
PREZINTA INTERES!
5. Dorim să folosim acest prilej pentru a vă
supune atenţiei următoarele aspecte ce privesc situaţia Armatei României, în
general, precum şi a personalului militar în activitate, în rezervă şi în
retragere, în special:
5.1. Politica alocărilor bugetare pentru
apărare, de după aderare, a fost una profund greșită - max.1,2% din PIB, față
de 2,38% cât a fost angajamentul asumat inițial - ceea ce a condus la o
deteriorare constantă a stării de operativitate a tehnicii de luptă,
armamentului, echipamentelor și aparaturii militare, determinând Armata să
recurgă la adevărate „programe de supraviețuire”. Drept urmare, capabilitățile
militare ale României s-au restrâns și s-au diminuat continuu, ajungând să se
limiteze, în prezent, la doar câteva domenii de nișă. Evitarea unui deznodământ
periculos s-a datorat profesionalismului şi dăruirii militarilor de toate
gradele, care au reuşit să surmonteze aceste lipsuri și să mențină capacitatea
combativă a unităților și marilor unități la un nivel acceptabil. Deși a fost
permanent informată și a promis măsuri de îmbunătățire a stării Armatei, puterea
politică, în cvasi-totalitatea ei, a neglijat sau a renunțat să-și onoreze
angajamentele din campaniile electorale, lăsând lucrurile să evolueze într-o
direcție contrară celei pe care situația de securitate, generală și regională,
ar fi impus-o. În toți acești ani, Armata României nu și-a fundamentat procesul
de planificare a apărării pe o Analiză Strategică a Apărării în baza căreia să
se stabilească apoi, prin Carta Albă a Apărării, obiectivele politicii de
apărare şi planul strategic de cheltuieli care să asigure resursele financiare
necesare îndeplinirii acestora, pe durata mandatelor guvernelor. Din acest
punct de vedere ne exprimăm temerea că nici actualul acord politic naţional de
alocare anuală a 2% din PIB pentru apărare, pe următorii 10 ani, nu poate
reprezenta o garanție suficientă, cât timp nu va fi urmat de măsuri concrete
pentru schimbarea radicală a paradigmei de finanțare a programelor de
înzestrare, în acord cu standardele de compatibilitate și interoperabilitate
ale Alianței. SINGURUL ASPECT DE INTERES IN RASPUNS PRIN PUNCTELE 1,2,3!
5.2. Măsurile legislative care au vizat
statutul socio-profesional al militarilor nu doar că au afectat profund
veniturile personalului activ, în rezervă sau în retragere din sistemul de
securitate națională ci au generat discriminări între generaţii, fracturând
coeziunea și unitatea de corp a acestora. Spre exemplificare, facem mențiunea
că actele juridice emise de Guvern și adoptate sau in curs de adoptare de
Parlamentul României începand cu anul 2015 prin OUG nr.57/2015, exemplu
elocvent de abuz in reglementare si culminand cu cele din anul 2017, art.60 din
legea bugetului de stat pe anul 2017, continuand cu Legea nr. 153/2017 si
culminand cu OUG nr. 59-2017 sunt toate în defavoarea militarilor, diminuand de
fiecare data drepturile salariale sau de pensie ale acestora si, intr-un
dispret total asimiland soldatul (militarul profesionist) cu un necalificat al
carui coeficient de ierarhizare fiind 1,00 iar generalul cu funcția cea mai
înaltă (şeful „publica sau un balerin) pe o scară ierarhică de la 1,00 la 12,00
raportată la nivelul întregii societăți. PRIN RASPUNSUL DAT PRIN PUNCTUL 4 ,,
INAINTE DE PROMULGAREA LEGII SALARIZARII PERSONALULUI PLATI DIN FONDURI
PUBLICE, PRESEDINTELE ROMANIEI S-A ASIGURAT CA SOLDELE/SALARIILE ANGAJATILOR
DIN INSTITUTIILE CU RESPONSABILITATI IN DOMENIUL APARARII NATIONALE SI
SECURITATII NATIONALE SUNT LA NIVELUL RISCURILOR SI COMPLEXITATII ACTIVITATILOR
DESFASURATE”
Daca coeficientul 4,35 de ierarhizare a
functiei sefului Statului Major al Apararii- echivalent cu un sef de birou
dintr-o institutie publica sau balerin-sau coeficientul 1,00 pentru un scoldat
profesionist- echivalentul unui muncitor necalificat RASPUND- IN CONCEPTIA
DUMNEAVOASTRA- RISCURILOR SI COMPLEXITATII ACTIVITATILOR DESFASURATE, PENTRU
ARMATA NU MAI EXISTA NICI O SANSA DE CORECTA APRECIERE. CE SE VA INTAMPLA CU
SOARTA ROMANIEI?!?
5.3.Similar s-a procedat și în privința legii
pensiilor militare de serviciu (Legea nr.223/2015), care a fost modificată
prin două ordonanțe de urgență (OUG nr.57/2015 și OUG nr.59/2017) aflate încă
în dezbatere parlamentară, anulându-se astfel un drept al militarilor în
rezervă și retragere specific majorității armatelor țărilor membre NATO,
respectiv actualizarea pensiilor militare de serviciu în funcţie de cuantumul
soldelor militarilor activi, în condițiile în care pensiile de asigurări
sociale civile se actualizează anual prin valoarea punctului de pensie.
Diminuarea, începând cu 15 septembrie 2017, a procentajului bazei de calcul a
pensiilor militare de serviciu de la 85% la 65% din valoarea netă a soldei de
grad și funcție, precum și anularea dreptului la pensie suplimentară au
determinat peste 2000 militari înalt calificați din sistemul național de
apărare să solicite, în luna august 2017, trecerea în rezervă, consecinţa
directă fiind slăbirea drastică a capacităţii de comandă și de expertiză la
toate nivelurile Armatei.DACA DE SOARTA MILITARILOR ACTIVI PREOCUPAREA ESTE CEA
ARATATA ANTERIOR, CE SA MAI ASTEPTAM NOI CEI IN REZERVA SI RETRAGERE?!?
6. De la începutul anului 2017 gama și
intensitatea mijloacelor și metodelor persuasive de decredibilizare a Forțelor
Armate prin intermediul diverselor entități media sau al formatorilor de opinie
specializați în dezinformare și manipulare publică a crescut constant;
proferarea de invective și neadevăruri la adresa cadrelor militare în
activitate, în rezervă sau în retragere pe motiv că acestea ar reprezenta o
categorie socială privilegiată căreia i se acordă venituri nemeritate, dublată de
o lipsă inexplicabilă de reacție din partea instituțiilor abilitate ale
statului, au afectat grav moralul militarilor, inducându-le o stare de
nemulțumire generală.
Minciuna,manipularea,dezinformarea au devenit
principalele metode folosite de actuala guvernare pentru justificarea unor
masuri luate impotiva militarilor romani. Exemplul edificator, cel mai recent
este OUG nr.59/2017, act normativ luat, in primul rand, prin incalcarea
flagranta a prevederilor legii de abilitare a guvernului de a emite ordonante
si in al doilea rand prin falsuri atat in Expunerea de motive cat si in antetul
si textul ordonantei cand se prezinta pensii ale unor magistrati militari ca
fiind pensii militare de stat si cand se afirma ca militarii ies la pensie la
varsta de sub 40 de ani, fapt imposibil de realizat avand in vedere prevederile
Legii.nr.223/2015
Art. 21 : „(1) Militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special care, la data trecerii în rezervă/retragere sau încetării raporturilor de serviciu, îndeplinesc condițiile de vechime prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei prevăzute la art. 16 alin. (2), astfel:
Art. 21 : „(1) Militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special care, la data trecerii în rezervă/retragere sau încetării raporturilor de serviciu, îndeplinesc condițiile de vechime prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei prevăzute la art. 16 alin. (2), astfel:
(2) Reducerea vârstei standard de pensionare,
potrivit alin. (1) sau în alte condiții stabilite prin acte normative, nu poate
fi mai mare de 13 ani. Prin reducere, vârsta standard de pensionare nu poate fi
mai mică de 45 de ani”.Apare, de asemenea de neinteles propaganda furibunda a
ministrului muncii, care atribuindu-si drepturi pe care nu le are, se amesteca
in atributiile ministrului apararii nationale, se substituie acestuia si
drepturile salariale si in problematica pensiilor militare.DACA LEGEA DE
APROBARE A OUG 59/2017, ACT NORMATIV NECONSTITUTIONAL, ILEGAL, IMORAL SI
ANTINATIONAL, VA FI PROMULGATA NU MAI AVEM DECAT SA NE CAUTAM DREPTATEA LA
INALTE PORTI STRAINE INTRUCAT IN TARA NU MAI AVEM NICI O ASTEPTARE.
7. Mai mult, neimplicarea Președintelui
României, Comandant al Forțelor Armate și Președinte al Consiliului Suprem de
Apărare a Țării în demontarea unor asemenea alegații, desi ati fost informat
oficial de catre noi,de ficare data, a determinat accentuarea confuziei publice
și a generat semne de întrebare cu privire la locul şi rolul militarilor în
societatea contemporană, respectiv asupra necesității prezervării identității
de grup a acestei categorii socio-profesionale distincte.
8. Aspectele menționate mai sus au constituit
subiecte de dezbateri publice ale Forumului, fiind aduse la cunoștința
autorităților române competente în materie, în mod oportun. Constatând lipsa de
reacție a acestora, noi, reprezentanții Forumului de dezbateri ale Structurilor
Asociative ale Militarilor în Rezervă și Retragere din România, ne adresăm
dumneavoastră, ca ultima speranța, și va solicitam să luati notă de problemele
prezentate şi, in virtutea atributiilor conferite de Constitutia Romaniei, in
cele trei calitati, să interveniti pentru ca , Parlamentul și Guvernul României
sa adopte, cu celeritate și în regim de urgență, măsurile ce se impun pentru
îmbunătățirea situației prezentate, după cum urmează:
8.1. Instituirea, la nivelul Consiliului Suprem
de Apărare a Țării, în cadrul procesului strategic de adoptare a deciziilor din
domeniul securității naționale, a practicii de Analiză Strategică a Apărării,
conform cerințelor, criteriilor și procedurilor NATO, în scopul evaluării
realiste, periodice și de durată a stării de pregătire a capabilităților de
apărare ale Forțelor Armate - doctrină, organizare, instruire, resurse, înzestrare,
moral, conducere – garanție a îndeplinirii angajamentelor asumate și a
credibilității României ca aliat; amendarea, în acest sens, a Legii nr.203/2015
privind planificarea apărării naționale, în cel mai scurt timp posibil.
8.2. Continuarea, sub coordonarea comisiilor de
profil din Parlamentul României, a demersurilor de organizare și desfășurare a
unor sesiuni de dezbateri publice privind măsuri și soluții de
complementarizare a capabilităților de apărare națională a României, prin
reconceptualizarea și operaționalizarea structurii Forțelor de Rezervă, cu
sprijin guvernamental și contribuția directă a structurilor asociative ale
militarilor în rezervă și retragere; generarea cadrului juridic și normativ
necesar implementării unui asemenea sistem.
8.3. Adaptarea și armonizarea legislaţiei
naţionale referitoare la statutul socio-profesional al militarilor în societate
cu practicile existente în celelalte state membre NATO, prin includerea în
clasificarea ocupațiilor din România a normativelor internaționale specifice
Forţelor Armate, conform ISCO 08 (International Standard Classification of
Occupations 08); amendarea și corectarea corespunzătoare a măsurilor
legislative și cadrului normativ adoptat în domeniul salarizării și pensiilor
de serviciu ale militarilor.
8.4. Adoptarea și implementarea, la nivel
guvernamental, a unui sistem permanent de asistență și sprijin logistic
necesar recuperării și refacerii militarilor veterani, luptători în teatrele de
operații, îndeosebi a celor cu dizabilități psihomotorii și a familiilor
acesora, în centrele de tratament și odihnă aparținând sistemului de securitate
națională sau în alte spații cu această destinație, special construite sau
amenajate. Adaptarea cadrului juridic și normativ corespunzător acestui scop.
8.5. Implementarea, la nivelul comisiilor
parlamentare de profil, Guvernului și ministerelor de resort din domeniul
securității naționale, a metodelor de dialog și consultare înter-instituțională
periodică specifice țărilor membre NATO, cu invitarea și implicarea directă, la
negocieri, a reprezentanților desemnați ai structurilor asociative ale
militarilor în rezervă și retragere. PUNCTUL 8 CU SUBPUNCTELE SALE, FFIND
LIPSITE DE INERES NU MERITAU NICI UN RASPUNS.
9. Cu speranța că solicitările noastre vor fi
înțelese corect, noi, reprezentanții Forumului de dezbateri ale Structurilor
Asociative ale Militarilor în Rezervă și Retragere din România, vă asigurăm că
acţiunile noastre vor fi în continuare direcţionate spre susţinerea
îndeplinirii angajamentelor asumate de România în cadrul NATO şi creşterea
credibilităţii sale strategice în cadrul Alianței. Vom continua să milităm ferm
pentru un statut social demn și onorant al militarilor activi, în rezervă și în
retragere din România, în acord cu reglementarile si standardele partenerilor
noștri aliați și pe măsura sacrificiilor umane ale Armatei României în teatrele
de operații din Afganistan, Irak și Balcanii de Vest.
10. Dati un prim semn Domnule Presedinte ca va
pasa de soarta militarilor romani si nu promulgati legile de adoptare a celor
doua ordonante – OUG nr.57/2015 si OUG nr. 59/2017 si indeplinindu-va
prerogativele , sesizati Curtea Constitutionala asupra neconstitutionalitatii
art.40 din OUG.nr 57/2015 si a intregii OUG nr.59/2017
11. Daca doriti sa cunoasteti realitatea
referitoare la Rezerva Armatei Romaniei, raspundeti favorabil solicitarii
nastre de a avea, in calitate de Comandant al Fortelor Armate, o intalnire cu
reprezentantii Forumului Structurilor Asociative ale Militarilor
12.
Referitor la solicitarea unei audiente la Presedintele Romaniei, va comunicam
ca agenda de lucru a domniei sale este foarte incarcata, neputandu-se
identifica in acest moment un repere temporal pentru planificarea unei astfel
de intalniri.....” ESTE NORMAL SA NU AIBA TIMP PENTRU CINEVA CARE NU INTRA IN
SFERA DE INTERESE ALE COTROCENIULUI SI CARE NU ESTE PARTE COMPONENTA A RETELEI
DE ONG-URI STIPENDIATE DIN ACELEASI SURSE CU UNII CONSILIERI SI APROPIATI AI
PRESEDINTELUI.PROBABIL ESTE UN NOU TEREN PRIVAT DE GOLF SAU TENIS CE URMEAZA A
FI INAUGURAT, SAU ESTE PROGRAMATA O NOUA PLIMBARE A GECII ROSII PRINTRE #REZIST,SAU DE CE NU O NOUA INTALNIRE LA SKI, CA DOAR
A VENIT ZAPADA. PENTRU MAREA MUTA AGENDA SI ASA INCARCATA NU MAI ARE FERESTRE
LIBERE
Vă mulțumim pentru înțelegere
Vă mulțumim pentru înțelegere
Cu
sinceritate,
Am onoarea sa va salut,
Gl.bg.(rtr) Nicolae GROPAN
Preşedinte al Federatiei Militarilor din
Romania,
Presedinte in exerciţiu al Forumului de dezbateri ale Structurilor Asociative ale Militarilor în
Rezervă și Retragere din România (S.A.M.R.R.)