INFORMARE
În
urma dezbaterilor din 20.02.2018 avute în Grupul de lucru restrâns, al
Forumului Structurilor Asociative ale Militarilor în Rezervă și Retragere
(FSAMRR), din sistemul de apărare ordine publică și siguranță națională a reieșit
faptul că Memorandumul care trebuia transmis președintelui Comisiei pentru muncă
și protecție socială din Camera Deputaților NU A AJUNS LA DESTINATAR pentru că,
până în prezent, niciunul dintre șefii structurilor cu responsabilități în soluționarea
problemei art.7 din OUG/59/2017 NU ȘI-A EXPRIMAT OPINIA PRIVIND SOLICITĂRILE
NOASTRE, PE DOCUMENTUL PREZENTAT.
Având
în vedere situația creată, președintele ROMIL, a solicitat TRANSMITEREA
DOCUMENTULUI, ÎN REGIM DE URGENȚĂ, CĂTRE DESTINATAR.
TOTODATĂ,
FACEM PRECIZAREA CĂ PĂRȚILE semnatare reunite în cadrul Forumului Structurilor Asociative
ale Militarilor în Rezervă și Retragere (FSAMRR), AU CONVENIT, PRIN PROTOCOL,
SĂ ACȚIONEZE ÎMPREUNĂ, SAU SĂ DENUNȚE PROTOCOLUL UNILATERAL, DIN MOTIVE
OBIECTIVE.
Nota:
Semnăturile președinților structurilor asociative sunt pe exemplarul care va fi
înaintat destinatarului Memorandumului .
Președintele Asociației ROMIL
Col.r. Marian TUDOR
MEMORANDUM
CĂTRE: Presedintele
Comisiei pentru muncă si protectie socială din Camera
Deputatilor, Domnul deputat
ADRIAN SOLOMON
DE LA : Presedintii
structurilor asociative ale cadrelor militare în rezervă si în
retragere din domeniile apărării, ordinii publice si
sigurantei nationale
TEMA: Solicitare
amendare a Proiectului Legii de aprobare a
OUG nr.59/2017 privind modificarea si
completarea unor a acte
normative din domeniul pensiilor de
serviciu, prin eliminarea art. VII
Stimate Domnule
Presedinte
La solicitarea liderului Grupului
parlamentar PSD, în data de 20.12.2017
Proiectul de lege, cu numărul Plx.
310/2017, pentru aprobarea OUG nr.
59/2017 privind modificarea si completarea
unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, a fost retrimis din
Plenul Camerei la Comisia
pentru munca si protectie sociala, pentru reanalizare si întocmirea unui
raport suplimentar.
In
numele celor peste 150.000 de cadre militare in rezerva si retragere,
pensionar militari, pe care-i reprezentam,va adresam respectuoasa rugăminte
1
ca in cadrul
reanalizarii Proiectului de lege care se va desfăsura in Comisie, sa procedati
la amendarea acestuia, prin eliminarea din continutul OUG nr. 59/2017 in forma adoptata de către Guvern, a art.
VII.
Solicitarea membrilor structurilor
noastre asociative este determinata de următoarele considerente de ordin
constitutional, legal si moral:
1.
Impactul profund negativ pe care îl are OUG nr. 59/2017 in forma adoptata de
către Guvern asupra pensiilor cadrelor militare în rezervă si in retragere, impact care se înscrie în sirul loviturilor umilitoare,
nedrepte si inexplicabile date, incepând cu anul 2010, dreptului binemeritat la
pensie al militarilor, precum si demnitătii si onoarei acestei categorii
socioprofesionale.
Impactul profund negativ al prevederilor OUG nr. 59/2017 asupra pensiilor militare survine la scurt timp după urmările
dezastruoase ale procesului, desfăsurat in anii 2016-2017, de recalculare a acestor pensii, proces care a
avut ca rezultat: pe de o parte, scăderea, fata de calculul anterior bazat pe
contributivitate, a cuantumului a 68% dintre pensii, cu procente ce ajung pană
la 60% iar, pe de altă parte,
discriminarea majora intre militarii care au acelasi grad, au îndeplinit
aceiasi functie si au aceeasi vechime in serviciu, prin faptul ca, intre
cuantumurile pensiilor acestora, au rezultat mari diferente, care prezentate in
raporturi, in unele situatii depasesc 3/1.
2. Incalcărea principiilor predictibilitătii,
stabilitatii si sperantei legitime in actul de legiferare.
Aceste principii, fundamentate in teoria
dreptului si reflectate pe deplin in Legea nr. 24/2000 privind normele de
tehnica legislativa, vizeaza stabilitatea si durabilitatea raporturilor
juridice si bineînteles seriozitatea organelor legislative ale statului in
acest sens.
3. Incălcarea principului
dreptului câstigat si al neretroactivitătii legii.
Actualizarea pensiei militare de stat
raportata la soldele militarilor activi este un drept câstigat, drept ce a
operat dintotdeauna in legislatia privind pensiile militare de stat, privarea
de acest drept patrimonial este un act
neconstitutional.
2
Acest drept tine de esenta pensiei
militare de stat, pensie cuvenita militarului in rezerva sau in retragere cu obligatii
militare pentru toata viata.
In acelasi timp, pactele si tratatele internationale privind
drepturile omului si libertatile fundamentale la care România este parte, jurisprudenta
CEDO, Constitutia Romaniei art. 15 alin. (2)
precum si pronuntările constante ale Curtii Constitutionale a Romaniei stipulează cu claritate faptul ca o lege
ulterioara nu poate aduce atingere dreptului născut sub imperiul legii
anterioare, deoarece ar însemna ca noua lege sa fie aplicata retroactiv.
Spre exemplu, in art.
30 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului se stipulează faptul ca „Drepturile si libertatile câstigate nu pot fi desfiintate” iar prin
Decizia nr. 4612/2002 , CCR a retinut, analizand constitutionalitatea
ordonantei ce prevedea suspendarea Legii nr 164/2001 privind pensiile militare
de stat, că: „desi prin noua lege se
reglementează un nou mod de calcul si de stabilire a pensiilor militare de
stat, evident, acest nou mod de calcul si de stabilire a pensiilor militare de
stat se poate aplica doar pensiilor stabilite după data intrării in vigoare a
legii.”
4. Nerespectarea cerintelor care tin
de statutul României de tară membră NATO si UE, cerinte stipulate în Tratatele
de aderare.
Legislatia privind pensiile
militarilor se incadrează in Pilonul al doilea privind schemele ocupationale,
guvernate de Directiva Europeană 86/378/EEC modificata prin Directiva 97/96EEC,
recunoscută si acceptată de către România in cadrul Reuniunii
bilaterale de la Bruxelles din ianuarie 2007.
In
acest temei pensiile militarilor din tarile membre se actualizează: - imediat după majorarea soldelor
militarilor activi;
- periodic in raport cu rata inflatiei.
5. Crearea unui caz clar de discriminare in
relatia cu situatia magistratilor.
Este încălcat art.6 Protocol 1 la Conventia pentru Drepturile Omului si se contravine Deciziei nr 20/02.02.2000 a CCR, decizie prin care se impune, in
privinta pensiei de serviciu, un tratament identic pentru militari si
magistrati.
3
„Pentru ambele
categorii socioprofesionale, se arata in Decizie, pensia
de serviciu nu reprezintă un privilegiu ci o compensatie partială a
inconvenientelor rezultate din
rigoarea statutelor profesionale si din riscurile pe care le implica
exercitarea acestor profesii”…”nu se poate identifica o ratiune suficienta care
sa justifice aplicarea unui tratament diferit magistratilor fata de militari.”
6. Adoptarea OUG nr. 59/2017 s-a făcut fără a se tine cont de:
a. Atentionările din Avizul Consiliului Legislativ cu
privire la:
- nerespectarea prevederilor art.115
alin. (4) din Constitutia Romaniei referitoare la nemotivarea urgentei, fapt ce
reprezintă motiv de neconstitutionalitate.
- neînsotirea proiectului de
ordonantă de avizul de oportunitate al Ministerului pentru Relatia cu
Parlamentul si de adresele de avizare ale ministerelor si altor structuri
implicate.
b. Avizul nefavorabil al Consiliului Economic si Social, motivat prin faptul că:
- proiectul de act normativ instituie discriminare;
- nu se justifica urgenta;
- nu exista un studiu de impact in conformitate cu
prevederile art.15 din Legea
responsabilitătii bugetar-fiscale nr. 69/2010 si ale art. 33 din Legea nr. 24/2000 privind
normele de tehnica legislativa;
- nu se respecta principiile si normele din legislatia
muncii (internă si internatională) referitoare la diferenta dintre indexarea
cu rata inflatiei si actualizarea pensiei in plata; in Avizul
CES se subliniază faptul ca actualizarea pensiei este un drept care are
menirea de a preveni discriminările dintre generatiile de pensionari care au
lucrat in aceleasi conditii de muncă, apartinând aceleiasi categorii
socioprofesionale.
7.
Actualizarea are si rolul important
de a înlătura si preveni pe viitor discriminările
intre generatiile de militari care detin acelasi grad, au indeplinit aceeasi functie si
au aceeasi vechime in serviciu, discriminări care, după cum am arătat, in
prezent sunt deja foarte mari.
4
CU DEOSEBIT
RESPECT SI INALTA CONSIDERATIE,
SEMNEAZA:
General (r) Marin Badea DRAGNEA General-locotenent (r)Nicolae
BAHNAREANU
Presedintele ANVR Presedinte al ANCMRR ,,Al.Ioan CUZA”
General de brigada (r) Nicolae
Gropan General-locotenent(r)
Dr.Virgil BALACEANU
Presedinte Federatia Militarilor din
Romania Presedinte
al AORR
General (r) Ioan HURDUBAIE Colonel (r) Filip TEODORESCU
Presedinte al ANCMRR- MAI Presedinte al ACMRR din SRI
General de brigada (r) Petru NEGHIU General-maior (r) ing. Eugeniu MUSAT
Presedinte al
ACMRR din SIE Presedinte
al ACMRR din STS
General de brigada (r) Vasile Filip
ROTARU Colonel (r) Marian TUDOR
Presedinte al ACMRR- SPP Presedinte
al ROMIL
General maior(r) Colonel
(r) Dan Nicolae STERIAN
Mircea Constantin TĂNĂSESCU Presedintele Asociatiei
pensionarilor din ANP
ACMRR din DGIPI
General de brigada (r) Dan NICULESCU Plt.adj.sef (r)
Marius APOSTOL Presedinte al ADMRR Presedinte al AMVVD
General maior (r) Cristian GHEORGHIU Colonel(r) Marian GARGAZ
Presedinte al ACCHMRR ,,Costin D. Nenitescu” Presedinte al AOGRR„Constantin Harjeu”
Si-au dat acordul:
ACMRRATIRE
Clubul Amiralilor
Liga Navala
Liga Ofiterilor de Marina
Liga Maistrilor Militari de Marina
Liga Aeriana Romana
Asociatia Aviatorilor Militari
Asociatia Cercetasilor Militari in
Rezerva si Retragere
Asociatia ,,Zarand” a Cadrelor Militare
in Rezerva si Retragere Vanatori de Munte
Asociatia Cadrelor Militare Femei in
Rezerva si Retragere Sublocotenent ,,
Ecaterina Teodoroiu”
6